Uppdateringar 2014-10-29,  2014-10-31, 2014-11-03, 2014-11-06

HUR LÖGN OCH HALVSANNINGAR BLEV TILL LAG

Det hela började med den bofasta handelns lobbyverksamhet som med blomsterhandelns i spetsen anklagade torg och marknadshandeln att ha förorsakat ett bortfall av ca 300 butiker och orsakat att ca 1000 anställda mist sina arbeten därför att torg och marknadshandeln var undantagna från kravet på kassaregister. Läs mer om handelns lobbyverksamhet här. Ovanstående är ett argument som Skatteverket anammat, och framhåller vikten av att det ska vara konkurrens på lika villkor.

 

Iakttagelser och slutsatser efter genomförd kontroll 2008-2010 av torg och marknadshandel är en rapport 2011-01-31 av Skatteverkets Conny Svensson och Lars Lundh

Under några år gjorde Skatteverket 17 000 kontroller hos torg och marknadshandeln. Därav gjordes 250 fördjupade kontroller, =1,5% av alla kontrollerna.

I slutet av rapporten uppger Skatteverket att dom fått uppgifter om att ett enklare kassaregister med kontrollenhet numera kan köpas för ca 5 000 kronor. Enligt uppgift från Branschrådet för kassaregister finns i dag även tekniska möjligheter att använda kassaregister i samband torg- och marknadshandel framhåller Skatteverket. Rapporten finns här.

 

Senare i Regeringens proposition 2012/13:129. 7.4 Konsekvenser för företagen, uppger man att i dagsläget har prisläget för en sådan utrustning stabiliserats på nivån från ca 6 000 kronor. Då livslängden för kassaregister och kontrollenhet är betydligt längre än ett år blir den årliga kostnadsökningen dock mindre än 6 000 kronor. I Skatteverkets föreskrifter är reglerat att en kontrollenhet ska ha en livstid på minst sju år (12 kap. 13 § SKVFS 2009:2). Ett tillverkardeklarerat kassaregister bör vid normal användning inte ha en kortare livslängd än vad som gäller för en kontrollenhet. Under antagandet att ett kassaregister inklusive kontrollenhet kostar 6 000 kronor och att livslängden är sju år blir den årliga kostnaden ca 850 kronor, och tillägger att:

·  "Elkostnaden vid framdragen elektricitet kan anses vara försumbar."

·  "På marknaden finns det redan idag kassaregister i det lägre prissegmentet som klarar en hel dags kontinuerlig användning utan uppladdning."

·  "tillverkarna kommer att ta fram än driftsnålare och också mer lätthanterliga modeller som är särskilt anpassade till den utomhusmiljö som gäller för stora delar av torg- och marknadshandeln."

Ovanstående ger ett övertygande intryck av att det inte föreligger något hinder, varken ekonomiskt eller tekniskt, att införa lagändringen, vilket naturligtvis var syftet med formuleringen i proppen.

Skatteverket har medvetet och i syfte att få acceptans för en lagändring gett intrycket av att det redan finns kassaregister för användning utomhus i torg och marknadshandeln. Hade Skatteverket i stället återgett verkligheten som i alla avseenden är den motsatta hade det naturligtvis inte främjat en ändring av lagen att omfatta även torg och marknadshandeln.

Ovanstående agerande är något som borde få det svenska rättssystemet och svenska skatteverket i synnerhet att rodna av skam inför en omvärld som med stort intresse följer händelserna i den här frågan.

Den åberopade sidan i propen finns här.

 

Certifieringen av kassaregister togs bort av Skatteverket.

Enligt lagen om kassaregister m.m. Ska ett kassaregister vara certifierat av ett organ som är ackrediterat för uppgiften enligt Europaparlamentets och rådets förordning. Det kravet tog Skatteverket bort och ansåg att det i stället räcker att tillverkaren lämnar en tillverkardeklaration. Läs mer här...

Att tillverkardeklarationen stämmer överens med verkligheten kontrolleras inte av Skatteverket innan tillhörande kassaregister förs upp på den lista av kassaregister som enligt Skatteverket är tillåtna att använda.

Konsekvensen har blivit att otillåtna avvikelser förekommer. Sådana har upptäckts vid kontrollbesök och innebär att dom knallar som har sådana måste köpa ett nytt eller uppdatera det felaktiga registret för tusentals kronor på egen bekostnad.

Exempel finns här

 

Trots att Skatteverket själva avskaffat certifieringen av kassaregister briljerar man med att det finns sådana och register för utomhusbruk, något som nu även har fortplantat sig i svenska domstolar. Exempel finns här

Ytterligare märkligt att noter är att Skatteverket har försvarat sig med att kontrollenheten är certifierad och att det är tillräkligt !?  Anmärkningsvärt när man vet att det initialt tillverkades 30 000 manipulerbara kontrollenheter som översvämmade den svenska kontanthandeln. Hela historien föranledde även en JK anmälan som på ett mycket tydligt sätt beskriver hela den sorgliga historien. JK anmälan som gjordes 2012 återfinns här .

 

Textruta: Många uppfattar Knallen närmast som en tomtefigur som med sin säck fylld av underbara ting kom och lättade upp stämningen i bondgårdarna. Men Knallen var något mycket mer. Det var genom hans gårdfarihandel som Sverige knöts samman, han försåg isolerade gårdar med varor, han skapade ett effektivt distributionsnät i ett land där landsvägarna var breda gångstigar och han skapade en marknad, en efterfrågan som banade väg för industrialiseringen av Sverige. Knallen lade grunden till Sveriges välstånd! 

Att SKF och Volvo har sina rötter bland knallarna är kanske inte allmänt känt, men få har väl missat Paul U Bergström, han med varuhuset PUB i Stockholm och den störste av dem alla. Grundaren av landets största postorderföretag Ellos, Olle Blomqvist, är visserligen inflyttad smålänning, men han är en mästare i konsten att sälja, en egenskap han delar med de tusentals föregångare som bokstavligen trampade upp de stigar som ledde till vår höga levnadsstandard. 

Följ med på en vandring genom historien, från medeltidens oxhandel till dagens postorder, lättsamt berättad med betoning mer på anekdoter än på kalla fakta. Och trots att gårdfarihandeln är så intimt förknippad med den nu försvunna tekoproduktionen kan vi tillsammans med knallarnas efterföljare konstatera att jodå, det knallar och går

Innan lagen ändrades att gälla även torg och marknadshandeln angav Skatteverket i sina föreskrifter att kassaregister endast fick användas i den miljö som angavs i tillverkardeklarationen. När jag började ifrågasätta vilken miljö som angavs i tillverkardeklarationerna så konstaterades att Skatteverket inte begärde in någon sådan information, och att det då följaktligen inte existerade någon miljöanvisning att följa. Därför insåg man naturligtvis att knallarna inte skulle skaffa kassaregister med motivationen att det saknades uppgifter i respektive tllverkardeklaration om vilken miljö kassaregistren fick användas. Därför tog Skatteverket helt enkelt bort den föreskriften. Föreskriften och borttagandet finns här.

Även detta visar vilken nonchalant inställning Skatteverket har till hela den här lagändringen som tvingar tusentals svenska knallar att skaffa kassaregister.

 

Än värre blir det när elsäkerheten börjar aktualiseras och det visar sig att det inte finns några tillverkade kassaregister som uppfyller de krav som Elsäkerhetsverket ställer i sitt "Förtydligande om kassaapparater för utomhusbruk" som publicerades den 13 augusti 2014 och är den senaste publikationen från Elsäkerhetsverket.

Förtydligandet framhåller bland annat att jag ska använda en apparat som är avsedd för utomhusbruk. Förtydligandet finns här

Trots att Skatteverket är medveten om detta och att det inte finns kassaregister avsedda för utomhusbruk fortsätter man att ålägga dom som inte har kassaregister kontrollavgifter 10 000 respektive 20 000 kronor. Skatteverkets motivering till detta är för det mesta att jag själv får anpassa miljön så jag kan använda kassaregister som inte är avsedda för utomhusbruk och att jag ska använda kassaregister som är certifierade. Man framhåller även att det finns kassaregister för utomhusbruk utan att bevisa vilka dessa är. Exempel finns här

 

Det finns två avgörande saker att ta ställning till, det ena är om jag ska följa Elsäkerhetsverkets föreskrifter eller inte?

Jag anser att jag har att följa Elsäkerhetsverkets föreskrifter och deras senaste "Förtydligande om kassaapparater för utomhusbruk", där det oemotsägligt framgår att jag "har ansvar att följa tillverkarens anvisningar och använda en apparat som är avsedd för utomhusbruk". Därutöver ska det från tillverkaren finnas anvisningar på svenska var och hur jag får använda kassaapparaten.

 

Jag finner det anmärkningsvärt att Skatteverket bortser från ovanstående trots att dom mycket väl känner till detta. Några krav att jag ska skapa en inomhusmiljö finns det inget lagligt stöd för varken i kassalagen eller i förarbetena till den, ej heller i det senaste förtydligandet från Elsäkerhetsverket den 13 augusti 2014. Elsäkerhetsverket har tagit bort det tidigare kravet kravet att jag ska skapa en "torr miljö". I det senaste förtydligandet finns ej heller några krav att jag ska skapa en miljö som motsvarar den som råder inomhus.

 

Den andra avgörande frågan är: finns det kassaregister som får användas utomhus?

Svaret på den frågan är nej, det finns inga kassaregister tillverkade för utomhusbruk och som uppfyller här nämnda krav.

Hur kan man då träda i bevis att någonting som inte finns inte går att hitta är frågan? att ta fram ingenting som bevismaterial går inte.  Dom försök som ändå har gjorts för att fastställa att det inte finns kassaregister som uppfyller kraven i Elsäkerhetsverkets senaste förtydligande återfinns här.

 

I förhållandet till bevisbördan i Skatteverkets påstående att det finns kassaregister för utomhusbruk är det dock lättare eftersom det påstås vara någonting som finns. Därav framhåller jag särskilt att Skatteverket skall bevisa vilka kassaregister det finns som uppfyller följande krav: (Något som man inte har gjort.)

§ Elsäkerhetsverket senaste Förtydligande om kassaapparat för utomhusbruk. av den 13 augusti 2014.

§  Att priserna håller sig inom den angivna kostnadsram som anges i Regeringens proposition 2012/13:129

§ Att registren fungerar i min miljö ner till minst - 20 grader och till de priser som låg till grund för lagen.

 

Att jag genom att göra en viss anpassning i form av skydd, så som Skatteverket framhåller, betyder inte att jag uppfyller Elsäkerhetverkets krav så som föreskrivs i deras senaste Förtydligande om kassaapparat för utomhusbruk.

 

Proportionalitetsprincipen

Uppfyller Skatteverkets agerande (och kontrollavgiftens storlek i förhållande till min omsättning) proportionalitetsprincipen?

En viktig konsekvens av en fast avgift är att den slår olika hårt mot olika näringsidkare, då den inte är beräknad efter storleken på verksamhetens omsättning. Den som har en låg omsättning drabbas hårt av avgiften på 10 000 kronor, men för ett stort bolag är detta belopp knappt kännbart. En sanktionsavgift måste vara proportionerlig i förhållande till den förseelse som har begåtts, Europadomstolen har avseende sanktionsavgifter betonat vikten av proportionalitets­bedömningen ett otal gånger.

 

Brottsprovokation

Brottsprovokation är inte tillåtet!

Näringsidkare ska registrera sin försäljning i ett kassaregister.

Näringsidkaren skall även anmäla sitt kassaregister till Skatteverket och tala om vilket kassaregister han/hon har i sin verksamhet.

Upplåtaren av plats har skyldighet att dokumentera vem han/hon upplåter platsen till.

Skatteverket tar före en marknad in uppgifter från platsupplåtaren på vilka som deltar på marknaden. Därefter kan Skatteverket kontrollera vilka som inte har anmält innehav av kassaregister till Skatteverket. Skatteverket kan alltså i förväg se att jag inte har anmält något innehav av kassaregister.

Kan det då antas att Skatteverket framkallar ett brott genom att göra ett inköp av mig? Skatteverket vet ju på förhand att jag kommer att begå ett brott då jag inte har något kassaregister att registrera försäljningen i, och saknar möjligheten att erbjuda ett kassakvitto?

Kan det Isåfall jämställas med en otillåten brottsprovokation?

 

Att tro på säljare av kassaregister och deras fagra löften är orealistiskt, som exempel har Halmstads kassaregister lanserat en väderkåpa till ett kassaregister som heter RCH ONDA  och marknadsfört den kombinationen som IP44 klassad och därmed godkänd för utomhusbruk. http://kassaregister.se/produkter/rch-onda-med-vaderkapa/.

Riktigheten i den certifieringen som utfördes av BK Services Linköping på väderkåpan har dock starkt ifrågasatts. Därför har organisationen för torg och marknadshandeln, Torg och Marknadshandlarnas Ekonomiska Riksförening TOMER, begärt en granskning av väderkåpan hos Statens Provningsanstalt SP. Rapporten finns här

Rapporten visa klart och tydligt att enheten inte uppfyller kravet IP44 vid normal drift. Både Halmstads kassaregister och BK Services som utfört certifieringen är därför polisanmälda.

 

 

Att kassaregister som Skatteverket publicerar på sin egen lista över kassaregister som får användas går ej heller att lita på. Exempel finns där Skatteverket i efterhand underkänner sådana register och utfärdar kontrollavgifter om dom används utan att först uppdaterats för tusentals kronor som nyttjaren själv får bekosta, exempel finns här.                                                                                                                                          

 

SKATTEVERKET HOTAR KNALLE MED VITE PÅ 200 000 KRONOR

Från och med den första januari 2014 föreskriver lagen att även torg och marknadshandeln skall registrera sin försäljning i ett certifierat kassaregister.

Om så inte sker tillåter lagen att den som inte registrerat sin försäljning i ett kassaregister får betala en kontrollavgift på 10 000 kronor. Om förseelsen upprepas inom ett år så är kontrollavgiftens storlek 20 000 kronor.

 

· Som jag redogjort för tidigare så finns det inga kassaregister som är certifierade.

· Även kassaregister som uppfyller Elsäkerhetsverkets senaste "Förtydligande om kassaapparater för utomhusbruk" för att få användas utomhus saknas.

· Även kassaregisterlösningar till de priser som angavs i förarbetena till lagändringen saknas.

Problemet är att Skatteverket och svenska domstolar blundar för detta faktum och hävdar att knallen ändå skall registrera sin försäljning i ett kassaregister trots att försäljningen sker utomhus och att det saknas tillverkade register för utomhusbruk och till de priser som angavs i Regeringens proposition 2012/13:129

 

En av många knallar som förhållit sig till Elsäkerhetsverkets Förtydligande hotas nu av Skatteverket i ett föreläggande där Skatteverket skriver, "Skatteverket överväger om att förelägga er vid vite om 200 000 kronor att vid varje försäljning som sker i verksamheten registrera den i ett tillverkardeklarerat kassaregister och att ta fram ett av kassaregistret framställt kvitto och erbjuda kunden"

 

KOMMENTERA

Din kommentar publiceras efter granskning, ditt namn visas i samband med publiceringen.

Din kommentar blir den första

Förnamn

Efternamn

Din mailadress

Meddelande

Du är den första att lämna en kommentar