A

Alingsås

Västergötland

Älvsborgs län

Götaland

 

Alvesta Kommun

Kronobergs län

Småland

 

Ale kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

Aneby kommun

Jönköpings län

Småland

 

Arboga

Västmanland

Västmanlands län

Svealand

 

Arvidsjaurs kommun

Norrbottens län

Lappland

 

Arvika

Värmland

Värmlands län

Svealand

 

Askersund

Närke

Örebro län

Svealand

 

Avesta

Dalarna

Kopparbergs län

Svealand

 

B

Bengtsfors kommun

Västra Götalands län

Dalsland

 

Bergs kommun

Jämtlands län

Jämtland, Härjedalen

 

Bjurholms kommun

Västerbottens län

Ångermanland

 

 

 

Bromölla kommun

Skåne län

Skåne

 

Bräcke Kommun

Jämtlands län

Jämtland

 

Boden

Norrbotten

Norrbottens län

Norrland

 

Bollebygds kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

Bollnäs

Hälsingland

Gävleborgs län

Norrland

 

Botkyrka kommun

Stockholms län

Södermanland

 

Borgholm

Öland

Kalmar län

Götaland

 

Borlänge

Dalarna

Kopparbergs län

Svealand

 

Borås

Västergötland

Älvsborgs län

Götaland

 

 

 

Burlövs kommun

Skåne län

Skåne

 

Båstads kommun

Skåne län

Skåne

 

D

Danderyd

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Dals-Eds kommun

Västra Götalands län

Dalsland

 

Degerfors kommun

Örebro län

Värmland, Närke

 

Dorotea kommun

Västerbottens län

Lappland, Ångermanland, Jämtland

 

E

Eda kommun

Värmlands län

Värmland

 

Ekerö kommun

Stockholms län

Uppland

 

Eksjö

Småland

Jönköpings län

Götaland

 

Emmaboda kommun

Kalmar län

Småland

 

Enköping

Uppland

Uppsala län

Svealand

 

Eskilstuna

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

Eslöv

Skåne

Malmöhus län

Götaland

 

Essunga kommun

Västra Götalands län

Västergötland

F

Fagersta

Västmanland

Västmanlands län

Svealand

 

Falkenberg

Halland

Hallands län

Götaland

 

Falköping

Västergötland

Skaraborgs län

Götaland

 

Falun

Dalarna

Kopparbergs län

Svealand

 

Filipstad

Värmland

Värmlands län

Svealand

 

Flen

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

Forshaga kommun

Värmlands län

Värmland

 

Färgelanda kommun

Västra Götalands län

Dalsland

 

G

Gislaveds kommun

Jönköpings län

Småland

 

Gnesta kommun

Södermanlands län

Södermanland

 

Gnosjö kommun

Jönköpings län

Småland

 

Region Gotland

Gotlands kommun

Gotlands län

Gotland

 

Grums kommun

Värmlands län

Värmland

 

Grästorps kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

Gullspångs kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

Gällivare kommun

Norrbottens län

Lappland

 

Gävle

Gävleborgs län

Gästrikland

 

Göteborgs kommun

Västra Götalands län

Västergötland, Bohuslän

 

Götene kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

H

Habo kommun

Jönköpings län

Västergötland

 

Hagfors kommun

Värmlands län

Värmland

 

Hallsbergs kommun

Örebro län

Närke

 

Hallstahammars kommun

Västmanlands län

Västmanland

 

Halmstads kommun

Hallands län

Halland

 

Hammarö kommun

Värmlands län

Värmland

 

Haninge kommun

Stockholms län

Södermanland

 

Haparanda kommun

Norrbottens län

Norrbotten

 

Heby kommun

Uppsala län

Uppland

 

Hedemora kommun

Dalarnas län

Dalarna

 

Helsingborgs kommun

Skåne län

Malmöhus län

Skåne

 

Herrljunga kommun

Västra Götalands län

Västergötland

 

Hjo kommun

Västra Götalands kommun

Västergötland

 

Huddinge kommun

Stockholms län

Södermanland

 

Hudiksvalls kommun

Gävleborgs län

Hälsingland

 

Hultsfreds kommun

Kalmar län

Småland

 

Hylte kommun

Hallands län

Halland, Småland

 

Håbo Kommun

Uppsala län

Uppland

 

Hällefors kommun

Örebro län

Västmanland

 

Härjedalens kommun

Jämtlands län

Härjedalen, Hälsingland

 

Härnösand kommun

Västernorrlands län

Ångermanland

 

Härryda kommun

Västra Götaland

Västergötland

 

Hässleholm

Skåne län

Skåne

 

Höganäs

Skåne län

Skåne

 

Hörby kommun

Skåne län

Skåne

 

Höörs kommun

Skåne län

Skåne

J

Jokkmokks kommun

Norrbottens län

 

Järfälla kommun

Stockholms län

 

Jönköping

Småland

Jönköpings län

Götaland

K

Kalmar

Småland

Kalmar län

Götaland

 

Karlsborgs kommun

Västra Götalands län

 

Karlshamn

Blekinge

Blekinge län

Götaland

Munkfors kommun

Värmlands län

 

Mölndal

Västergötland

Göteborgs och Bohus län

Götaland

 

Mönsterås

Småland

Kalmar län

Götaland

 

N

Nora

Västmanland

Örebro län

Svealand

 

 

Norrköping

Östergötland

Östergötlands län

Götaland

 

Norrtälje

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Nybro

Småland

Kalmar län

Götaland

 

Nyköping

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

Nynäshamn

Södermanland

Stockholms län

Svealand

 

Nässjö

Småland

Jönköpings län

Götaland

 

O

Oskarshamn

Småland

Kalmar län

Götaland

 

Oxelösund

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

P

Piteå

Norrbotten

Norrbottens län

Norrland

 

R

Ronneby

Blekinge

Blekinge län

Götaland

 

S

Sala

Västmanland

Västmanlands län

Svealand

 

Sandviken

Gästrikland

Gävleborgs län

Norrland

 

Sigtuna

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Simrishamn

Skåne

Kristianstads län

Götaland

 

Skanör Falsterbo

Skåne

Malmöhus län

Götaland

 

Skara

Västergötland

Skaraborgs län

Götaland

 

Skellefteå

Västerbotten

Västerbottens län

Norrland

 

Skänninge

Östergötland

Östergötlands län

Götaland

 

Skövde

Västergötland

Skaraborgs län

Götaland

 

Sollefteå

Ångermanland

Västernorrlands län

Norrland

 

Solna

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Stockholm

Södermanland och Uppland

Stockholms län

Svealand

(Lediga fasta platser i Stockholm hittar du här.)

 

Storuman

 

Strängnäs

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

Strömstad

Bohuslän

Göteborgs och Bohus län

Götaland

 

Sundbyberg

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Sundsvall

Medelpad

Västernorrlands län

Norrland

 

Säffle

Värmland

Värmlands län

Svealand

 

Säter

Dalarna

Kopparbergs län

Svealand

 

Sävsjö

Småland

Jönköpings län

Götaland

 

Söderhamn

Hälsingland

Gävleborgs län

Norrland

 

Söderköping

Östergötland

Östergötlands län

Götaland

 

Södertälje

Södermanland

Stockholms län

Svealand

 

Karlskoga

Värmland

Örebro län

Svealand

 

Karlskrona

Blekinge

Blekinge län

Götaland

 

Karlstad

Värmland

Värmlands län

Svealand

 

Katrineholm

Södermanland

Södermanlands län

Svealand

 

Kils kommun

Värmlands län

 

Kinda kommun

Östergötlands län

 

Kiruna

Lappland

Norrbottens län

Norrland

 

Klippans kommun

Skåne län

 

Knivsta kommun

Uppsala län

 

Kopparberg

Ljusnarsbergs kommun

Örebro län

 

Kramfors

Ångermanland

Västernorrlands län

Norrland

 

Kristianstad

Skåne

Kristianstads län

Götaland

 

Kristinehamn

Värmland

Värmlands län

Svealand

 

Krokoms kommun

Jämtlands län

 

 

Kungsbacka

Halland

Hallands län

Götaland

 

Kungsörs kommun

Västmanlands län

 

Kungälv

Bohuslän

Göteborgs och Bohus län

Götaland

 

Kävlinge kommun

Skåne län

 

Köping

Västmanland

Västmanlands län

Svealand

L

Laholm

Halland

Hallands län

Götaland

 

Landskrona

Skåne

Malmöhus län

Götaland

 

Laxå kommun

Örebro län

 

Lekebergs kommun

Örebro län

 

Leksands kommun

Dalarnas län

 

Lerums kommun

Västra Götalands län

 

 

Lidingö

Uppland

Stockholms län

Svealand

 

Lidköping

Västergötland

Skaraborgs län

Götaland

 

Ljusdals kommun

Gävleborgs län

 

Ljusnarsbergs kommun

Örebro län

 

Lomma kommun

Skåne län

 

Ludvika

Dalarna

Kopparbergs län

Svealand

 

Luleå

Norrbotten

Norrbottens län

Norrland

 

Lund

Skåne

Malmöhus län

Götaland

 

Lycksele

Lappland

Västerbottens län

Norrland

 

Lysekil

Bohuslän

Göteborgs och Bohus län

Götaland

 

M

Malmö

Skåne

Malmöhus län

Götaland

 

Malung-Sälens kommun

Dalarnas län

 

Malå kommun

Västerbottens län

 

Mariestad

Västergötland

Skaraborgs län

Götaland

 

Marks kommun

Västra Götalands län

 

Markaryds kommun

Kronobergs län

 

Melleruds kommun

Västra Götalands län

 

Mjölby

Östergötland

Östergötlands län

Götaland

 

Mora kommun

Dalarnas län

 

Motala

Östergötland

Östergötlands län

Götaland

 

Mullsjö kommun

Jönköpings län

 

Munkedals kommun

Västra Götalands län

 

På 1800 talet stod torghandeln för den huvudsakliga handeln med jordbruksprodukter, i slutet av århundradet övergick dock den svenska torghandeln allt mer till att etablera sin verksamhet i saluhallar och butiker. I början av 1900 talet förbjöds all handel med mjölk, fisk och köttvaror i de flesta städer utomhus. I dag har så gott som alla kommuner torghandel men med ett begränsat sortiment jämfört med den bofasta handeln, du kan dock hitta sortiment på torget som saknas hos den bofasta handeln, t.ex. hantverk och närproducerat mm.

Torghandel hittar du genom att trycka på respektive länk

Torghandeln är viktig att bevara

Flera av landets kommuner utfärdar torgstadgor som strider mot ordningslag (1993:1617) som enligt 8 § tillåter kommuner att meddela ytterligare föreskrifter för att upprätthålla den allmänna ordningen på offentlig plats.

 

 När torgstadgor upprättas/ändras så lägger man allt för ofta till föreskrifter som inte krävs för att upprätthålla den allmänna ordningen. Det förekommer även att kommuner lägger till saker i särskilda kontrakt vid sidan av torghandelsstadgan som torghandlaren måste acceptera för att få delta på torghandeln. I kontrakten tar man in saker som t.ex. hur torgstånden skall se ut och vilket sortiment som får eller inte får säljas, alltså saker som inte behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen.

 

 Länsstyrelsen har att godkänna torgstadgor som kommuner upprättar eller förnyar. En sådan kan överklagas inom en månad för att få rättelse när Länsstyrelsen godkänner felaktiga torgstadgor. Tyvärr så ställer en stor del av landets torgstadgor felaktigt krav som inte krävs för att upprätthålla den allmänna ordningen.

 

 Orsaken till att det blivit så och numer har blivit en regel i stället för undantag får anses bero på två saker: Dels att Länsstyrelser godkänner felaktiga torgstadgor och dels att landets torghandlare inte är alerta eller har kunskap om att dom har en månad på sig att ifrågasätta en torghandelsstadga.

 

 En central uppvaktning av landets kommuner med torghandel samt länsstyrelser om gällande regler kan inte vara annat än positivt. Även begränsningen på en månad för att överklaga en felaktig torghandelsstadga borde ändras till att vara tidlös i stället för begränsad.

Ett mål att redan nu ha i sikte och att börja arbeta med även om allt inte kan ske över en natt?

Stig Wiklund

 

 

Fakta

Utdrag ur Ordningslagen (1993:1617)

Torgandelsstadgan i kommunerna måste stämma överens med nedanstående paragrafer i Ordningslagen. Gör de inte det ska Länsstyrelsen upphäva den felaktiga föreskriften.

 

8§ Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får

     meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av den-

     na som behövs för att upprätthålla den allmänna ordningen på of-

     fentlig plats.

 

9§  Regeringen eller, efter regeringens bemyndigande, en kommun får

     meddela de ytterligare föreskrifter för kommunen eller del av den-

     na som behövs för att förhindra att människors hälsa eller egendom

     skadas till följd av användning av pyrotekniska varor.

 

13§ Kommunens beslut att anta, ändra eller upphäva föreskrifter som  

   avses i 1 kap. 2§ andra stycket eller i 8 eller 9§ eller 10§ första

   stycket andra meningen i detta kapitel skall omedelbart anmälas till

   Länsstyrelsen. Länsstyrelsen skall upphäva en föreskrift som strider

   mot denna lag.

 

Torghandelns regler styrs av ordningslagen.

Föreskrifter om företräde till torgplats åt t.ex. försäljare av ortens egna produkter eller åt försäljare som är hemmahörande i kommunen torde inte vara lagliga (SOU 1985:24 s. 203). Enligt ett regeringsrättsavgörande från 1981 är det däremot möjligt för kommunen att vid upplåtelse av fasta torgplatser ge förtur åt försäljare som under längre tid innehaft plats på torget.

 

Kommunen får reglera torghandeln från ordningssynpunkt.  Någon möjlighet att meddela föreskrifter som begränsar varuutbudet har inte införts.  Torghandeln utgör enligt förarbetena (prop. 1992/93:210 s. 149) en positiv konkurrensfaktor gentemot den etablerade handeln. En begränsning av varuutbudet skulle kunna få negativa effekter för prisbildningen och vara till men för konsumenterna. Därför kan varuutbudet vid torghandel endast regleras om det behövs med hänsyn till ordning och säkerhet.

 

Varusortimentet får alltså inte begränsas av andra skäl än hänsyn till allmän ordning. Kommunen kan inte begränsa varuutbudet under hänvisning till knappheten av torghandelsplatser eller i syfte att skydda särpräglade eller känsliga miljöer. Det är t.ex. inte tillåtet att begränsa handeln till att enbart avse sedvanlig torghandel, t.ex. livsmedel, blommor o.dyl., för att låta handeln smälta in i en viss kulturell bebyggelse eller miljö.

 

Föreskrifter som reglerar utseendet på torghandlarnas försäljningsstånd t.ex. att alla stånd skall ha markiser i vissa färger, eller som förbjuder försäljning från vissa anordningar t.ex. vagnar eller bord, kan inte anses utgöra föreskrifter om den allmänna ordningen på platsen.

Sidan uppdaterad den 24 februari 2019

Pro…….