Frågor som har
besvarats av SKV via mail under juni månad 2013
Fråga 1 Stämmer det att alla
kontrollenheter idag är certifierade för att minst klara temperaturområdet + 5
°C till + 40 °C ?
SKV SVAR:/ 1. Ja,
enligt SKVFS 2009:2. En kontrollenhet ska klara den användningsmiljö den är
avsedd för och minst klara temperaturområdet + 5 °C till + 40 °C .
==================================================
Fråga 2 Blir det undantag från krav på
kassaregister vid temperaturer som är lägre än + 5 grader?
SKV SVAR:/ 2. Nej,
fungerar inte kontrollenheten ska den felanmälas till Skatteverket. Den ska
sedan skyndsamt lagas. Inga generella undantag utan det bedöms i det enskilda
fallet av kontrollanten på plats vid en marknad, om det är för kallt.
Jag omformulerar frågan 2, till följande:
Fråga 2. Blir det undantag från krav på kassaregister vid
temperaturer som är lägre än + 5 grader när det inte finns kontrollenheter som
klarar temperaturer lägre än + 5 grader?
SKV SVAR:/ 2. Det finns flera olika
modeller och märken av kassaregister och kontrollenheter. Några kontrollenheter
sitter kopplade till kassan med en sladd, andra är serverbaserade och finns i
en serverhall någonstans i Sverige. De kontrollenheter som finns i serverhallar
är inte beroende av vädret.
Har man problem med kylan bör man välja en kassalösning som passar
verksamheten.
Så, nej man får inte undantag för att temperaturen utomhus sjunker under 5
grader.
==================================================
Fråga 3 Om det i framtiden blir en
omcertifiering till lägre temperaturer än nuvarande + 5 grader måste jag då
köpa ett sådant trots att jag redan har ett för +5 till + 40 grader?
SKV SVAR:/ 3.
Skatteverket har sagt att den tekniska utvecklingen ska följas och anpassa
regelverket efter den. Så det är rimligt att tro det, ja.
==================================================
Fråga 4 Samma fråga ställs även när det
gäller kassaregister och kvittoskrivare om det i framtiden kommer sådana för
lägre temperaturer än det som fanns tillgängligt och införskaffades tills den
1/1 2014?
SKV SVAR:/ 4.
Skatteverket har sagt att den tekniska utvecklingen ska följas och anpassa
regelverket efter den. Så det är rimligt att tro det, ja.
==================================================
Fråga 5 Hur försäkrar jag mig om att
jag inte missar det kassaregister med kontrollenhet som har den lägsta
temperaturen som garanterat användningsområde?
SKV SVAR:/ 5.Den
tekniska utvecklingen går framåt hela tiden så det går inte att försäkra sig om
att man hela tiden är uppdaterad med det senaste.
==================================================
Fråga 6 Vilka av Skatteverket godkända
kassaregister finns som är kopplade till en certifierad och av Skatteverket
godkänd kontrollenhet som är placerad i en serverhall någonstans i Sverige?
Frågan ställs pga. att jag inte lyckats hitta något
sådant, och den planerade verksamheten gäller utomhusmarknader hela året.
SKV SVAR:/ 6. Kontrollenheter som inte är anslutna till
kassaregister med sladd kan stå i en serverhall eller någon annanstans (ex.vis
på ett kontor). Vi har inte en sådan förteckning över kontrollenheterna om den
är ansluten med sladd eller ej. Det finns 26 olika modeller av
kontrollenheter. Titta på listan över certifierade kontrollenheter och pröva
med att höra med tillverkarna av dom, om dom kan hjälpa dig med vilka
kassaregister som är testade mot de kontrollenheterna som inte är anslutna till
kassaregister med sladd.
==================================================
Fråga 7 Då
det finns många leverantörer av kassaregister och kontrollenheter så kommer det
att bli mycket svårt/besvärligt för dom flesta att kontakta samtliga
leverantörer för att få reda på vilka som har kassaregister och kontrollenhet
för utomhusbruk.
Därför undrar jag om Skatteverket utifrån sin
informationslista om godkända kassaregister även kan/kommer att publicera en
sådan som enbart innehåller sådana för utomhusbruk? och gärna med uppgift om
den temperaturmiljö den är garanterad för, då givetvis med tillhörande
kontrollenhet.
SKV SVAR:/ 7. Det är inte aktuellt att Skatteverket
kommer upprätta en sådan lista.
==================================================
Frågor som har
besvarats av SKV via mail under juli månad 2013
Fråga: Finns det några allmänna råd beträffande vad som är
försäljning i obetydlig omfattning enligt lagen om kassaregister from 20140101?
Om inte, när beräknas sådana finnas tillgängliga?
SKV SVAR:/ Se länken här nedan:
http://www.skatteverket.se/rattsinformation/allmannarad/arkiv/2009/allmannarad2009/skva200902.5.69ef368911e1304a62580008522.html
==================================================
Fråga Omräkning på årsbasis upphör den 1/1 2014 därför är den
adress Ni hänvisar till inte aktuell i min fråga. Ställer därför samma fråga
igen.
SKV SVAR:/ Jodå, allmänna rådet SKV A 2009:02 gäller
fortfarande. Det gäller tills ett nytt allmänt råd om detta kommer. Vad jag
hört så funderar Skatteverket på att göra en förändring i allmänna rådet.
Den förändring som föreslagits är, förutom att uppdatera laghänvisningen, att
endast ta bort den text som jag rödmarkerat nedan.
Allmänna råd:
Med försäljning i obetydlig omfattning bör avses försäljning som för ett
räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till högst fyra prisbasbelopp. Om denna försäljning sker endast under en del av ett kalenderår
bör den omräknas till försäljning på årsbasis. En sådan omräkning bör dock inte
göras om försäljningen sker under högst 30 dagar under ett kalenderår.
Med försäljning i obetydlig omfattning bör även avses försäljning som sker i
rena undantagsfall i ett företag och som är av liten omfattning i förhållande
till företagets omsättning. Försäljning som sker fler än tolv dagar per år
eller överstiger två procent av företagets omsättning bör normalt inte anses
utgöra försäljning i obetydlig omfattning.
Om och när förslaget om ändring går igenom får vi ett nytt allmännt råd.
==================================================
Fråga Jag önskar ett
klargörande från Skatteverkets hur jag ska förfara vid följande situation för
att Skatteverket ska acceptera att min försäljning inte kommer att överstiga 4
basbelopp 2014, och att jag därför kan bedriva försäljning på marknader eller
torg utan kassaregister.
Jag ska sälja varor på marknader och torg 2014
för ett belopp som understiger 4 basbelopp inkls. moms.
Jag har ingen annan affärsverksamhet.
Anta att jag innan årets försäljning är
avslutad får besök av en kontrollant från skatteverket som ser att jag inte har
något kassaregister vid min försäljning.
Vad skall jag göra eller ha gjort för att
Skatteverket då ska acceptera att jag bedriver en försäljning som inte kräver
att jag har ett av Skatteverket godkänt kassaregister med kontrollenhet därför
att årets försäljning kommer att understiga 4 basbelopp?
Rent praktiskt och ur rättssäkerhetssynpunkt
så anser jag att det är rimligt att få besked av Skatteverket i en sådan fråga
i förväg. I efterhand är det inte rimligt att få böta 10 000 kr därför att man
på grund av någon tolkning av någonting ytterligare än försäljning under 4
basbelopp inte har uppfyllts.
SKV SVAR:/ Om försäljningen inte kommer upp i fyra
prisbasbelopp (178 000 kr för 2013) per år behövs inget kassaregister. Du måste
då dokumentera försäljningen på annat sätt. Ett bra sätt att dokumentera
försäljningen på är att löpande notera i en inbunden kassabok varje försäljning
med tid, vara, betalsätt och belopp. D.v.s samma uppgifter som du automatiskt
får från ett kassaregister om du använder ett sådant. Om kunden vill ha kvitto
eller om du väljer på grund av konsumenträttsliga regler att ge skrivet kvitto
ska du naturligtvis göra detta också.
Det är du som har bevisbördan att du inte kommer upp i fyra prisbasbelopp, så
du bör vara noga med att dokumentera försäljningen.
Skatteverket har innan kassaregisterlagen trädde i kraft tittat djupare på ca
250 torg- och marknadsförsäljares redovisning. Skatteverket hade synpunkter på
i stort sett samtliga försäljares dokumenterade intäkter.
Så brister du i din dokumentation kan Skatteverket påstå att du haft större
försäljning än du redovisar. Du riskerar då också kontrollavgift.
==================================================
Frågor som har
besvarats av SKV via mail under aug, månad 2013
Fråga Hur ingående ska artikelredovisningen
vara när torg och marknadshandeln börjar registrera sin försäljning from 01/01/2014?
Några exempel.
Försäljning av ost när det finns olika sorter och priser.
Fråga 1 Räcker det med att det registreras enbart ost och att det står enbart
ost på kvittot när det gäller vara?
Eller skall varje ostsort anges?
Samma frågor gäller
på mängder av varor Tex godis, korv, väskor, plånböcker mm.
SKV SVAR:/ Följande svar finns att läsa på
Skatteverkets hemsida under kassaregister och vanliga frågor:
Det är inte möjligt att precisera hur
indelningen ska göras. Företaget bör använda den indelning som är ändamålsenlig
och som följer "god branschstandard".
Av svaret framgår att Skatteverket inte har några direkta synpunkter på hur
uppdelningen görs, bara att det ska göras en uppdelning som är ändamålsenlig.
Det är således inte tillåtet att sälja alla varor under Diverse eller Övrigt.
I ditt exempel torde det räcka med att ange ost, godis, korv, väskor och
plånböcker.
==================================================
Med anledning av nedanstående beskrivning av
angivna konsekvenser för företagen i prop 2012/13:129 "Förbättrad
konkurrens på lika villkor i kontantbranschen" önskar jag svar på följande
2 frågor:
Fråga 1 Vilket/vilka
kassaregister kan jag köpa för ca 6 000 kronor som är godkända för min miljö
(torg och marknadshandel) och med den angivna årskostnaden på ca 850 kronor
under 7 år?
Fråga 2 Hur ska jag göra
för att ha skatteverkets tillåtelse att fortsätta min försäljning utan att
registrera densamma i ett kassaregister med tillhörande kontrollenhet när det
(i propen 7.4 Konsekvenser för företagen) avsedda kassaregistret inte fungerar?
Om uppgifterna i 7.4, Konsekvenser för
företagen, är relevanta bör frågorna 1 och 2 kunna besvaras utan problem. Om
inte så är det naturligtvis önskvärt att få reda på varför.
Hämtat ur regeringens proposition sid 24
2012/13:129
Förbättrad konkurrens på lika villkor i
kontantbranschen Prop.
2012/13:129
7.4 Konsekvenser för företagen
De företag som berörs av förslaget till utökat
tillämpningsområde måste
använda kassaregister som uppfyller föreskrivna
krav, vilket innebär att
många företag måste anskaffa ett
tillverkardeklarerat kassaregister och en
certifierad kontrollenhet. I dagsläget
har prisläget för en sådan utrustning
stabiliserats på nivån från ca 6 000 kronor. Då livslängden för
kassaregister och kontrollenhet är betydligt
längre än ett år blir den årliga
kostnadsökningen dock mindre än 6 000 kronor.
I Skatteverkets
föreskrifter är reglerat att en kontrollenhet
ska ha en livstid på minst sju
år (12 kap. 13 § SKVFS 2009:2). Ett tillverkardeklarerat
kassaregister
bör vid normal användning inte ha en kortare
livslängd än vad som gäller
för en kontrollenhet. Under antagandet
att ett kassaregister inklusive
kontrollenhet kostar 6 000 kronor och att
livslängden är sju år blir den
årliga kostnaden ca 850 kronor.
SKV SVAR:/ >Fråga 1.
Vilket/vilka kassaregister kan jag köpa för ca 6 000 kronor som är godkända för
min miljö (torg och marknadshandel) och med den angivna årskostnaden på ca 850
kronor under 7 år?
Skatteverket säljer inga kassaregistrer och har därför inga priser att lämna
ut. Skatteverket kan inte heller rekomendera något kassaregister framför något
annat.
Du får helt enkelt ta kontakt med flera kassaregisterleverantörer och höra
efter vad de har för kassaregister att erbjuda dig.
Fråga 2. Hur ska jag göra för att ha skatteverkets
tillåtelse att fortsätta min försäljning utan att registrera densamma i ett
kassaregister med tillhörande kontrollenhet när det (i propen 7.4 Konsekvenser
för företagen) avsedda kassaregistret inte fungerar?
Regelverket kring kassaregister gäller företag som säljer varor eller tjänster
mot kontant betalning. Till kontant betalning räknas även betalning med
kontokort men inte fakturerad försäljning.
Enligt 39 kap. 5 § skatteförfarandelagen omfattas följande
verksamheter inte av lagens krav på att ha ett certifierat kassaregister:
- verksamheter som har obetydlig omfattning
- verksamheter som är befriade från skattskyldighet
enligt inkomstskattelagen för inkomster
från försäljning av varor eller tjänster
- taxi
- distans- och hemförsäljning
- försäljning av varor eller tjänster mot betalning i
automat eller automatiserad försäljning
- automatspel enligt lotterilagen
- torg- och marknadshandel
Med obetydlig omfattning avses bl.a. kontant
försäljning inklusive mervärdesskatt som för ett räkenskapsår om tolv månader
normalt uppgår till fyra prisbasbelopp (178 000 kr för 2013).
Träffas
verksamheten av regelverket om kassaregister ska certifierat kassaregister
användas. Träffas verksamheten inte av regelverket kan försäljningen
dokumenteras på annat sätt.
Används
ett certifierat kassaregister i verksamheten och det slutar att fungera ska
kassaregistret felanmälas till Skatteverket.
Skatteverket uppger att "I
dagsläget har prisläget för en sådan utrustning
stabiliserats på nivån från ca 6 000 kronor. "
Då vi i den ambulerande handeln inte hittar
någon sådan utrustning som är anpassad till våran miljö och till det pris som
skatteverket uppger så uppstår naturligtvis frågetecken som behöver rätas ut.
Prisuppgiften som skatteverket lämnat ut och
som är en motivation i propen för att lagen skulle antas är väl ändå relevant?
Skatteverkets underlag till detta påstående
finns väl kvar?
Var kommer uppgiften ifrån så vi vet vem vi
kan inhandla den utrustningen av (och som är anpassad till våran miljö och till
det av skatteverket uppgivna priset)?
Jag har själv talat med riksdagsledamöter som
uppfattat dessa uppgifter såsom att vi inte ska behöva betala mer än de
uppgivna 6000 kronorna för en utrustning som är anpassad för våran miljö.
SKV SVAR:/ Om du istället för att skicka frågor till
Skatteverket om priset på mobila kassaregister, tar och googlar på exempelvis
"kassaregister" och "smartphone" (det gjorde jag) så kommer
det fram träffar på kassaregister som är gratis att ladda ned till din
smartphone eller surfplatta. Läs artiklarna och ta kontakt med
kassaregistertillverkaren/leverantören så kan denne säkert presentera en
lösning som är billigare än de 6 000 kr du refererar till.
Min kommentar som delgivits SKV
Helt rätt, det finns kassaregister att ladda
ner gratis, så tex. Winbas. Men deras utrustning att ladda ner till är enligt
deras egen support inte lämplig för utomhusbruk. Oavsett detta så behövs en
utrustning att ladda ner kassaregistret till, typ någon form av dator eller
liknande samt kontrollenhet och kvittoskrivare som tål våran miljö. En sådan
utrustning kostar betydligt mer än det som skatteverket uppgivit. Dessutom har
den betydligt kortare livslängd än skatteverkets angivna 7 år.
SKV SVAR:/ Det finns certifierade kassaregister på
marknaden som enligt kassaregisterleverantörernas hemsidor är billiga och
lämpade för torghandel. De är stänktåliga och har batteridrift.
Sök på internet och ta kontakt med någon av dom leverantörerna.
Viss varsamhet får man också ha men det kräver ju mobiltelefoner och kortläsare
också.
==================================================
Fråga När kassaregistret
eller den utrustning som kassaregistret finns i slutar att fungera, vilket
många kommer att göra förr eller senare.
Räcker det då att jag anmäler det till
närmaste skattekontor eller ska jag göra det till "mitt" skattekontor
på deras öppettid eller blir det ett speciellt telefonnummer för detta?
Hur ska försäljningen dokumenteras under den
tid som kassaregistret är ur bruk?
Räcker det med att bokföra dagskassan?
Ska dessa uppgifter sedan registreras i
kassaregistret när det åter tas i bruk?
SKV SVAR:/ Felanmälan görs till Skatteverket via
telefon till Skatteverket tel 0771 567 567 eller via denna e-postadress eller
så felanmäler du själv via Skatteverkets hemsida med hjälp av din
e-legitimation.
Du ska, precis som nu innan lagen för torg- och marknadshandlare träder i
kraft, notera varje försäljning i kronologisk ordning. I den bästa av världar
skriver du upp varje försäljning i en inbunden kassabok, men ett kollegieblock
kan också fungera, där du antecknar tid, varor, belopp och betalsätt.
Att efter dagens slut bara räkna dagskassan och bokföra den utan att ha skrivit
upp varje enskild försäljning är ju inte att dokumentera försäljningen. Hur
menar du?
Försäljningen som skett under tid då kassaregistret varit obrukbar ska inte
registreras in i kassaregistret i efterhand. Försäljningen ska bokföras med
dokumentationen som underlag för bokföringen.
==================================================
Fråga På Sjöbo marknad delades reklam ut till knallarna
om nedanstående Kassaregister Sam4s ER 230. Man angav att registret tål
kyla ner till -25 grader C
Är det ok att köpa detta kassaregister och nyttja det ner
till -25 grader C, och fortsätta sälja utan att registrera försäljningen i
kassaregister om det slutar att fungera tillfredsställande, vid tex. sträng
kyla ner till angivna -25 grader?
SKV SVAR:/ Det är precis så Skatteverket vill att
reglerna ska tolkas och användas.
Handlaren använder kassaregistret när denne kan använda det. Går det inte att
använda kassaregistret ska det felanmälas. Så länge kassaregistret inte kan
användas ska handlaren dokumentera försäljningen på annat sätt. Handlaren ska
inte anmäla till Skatteverket när handlaren kan använda registret igen.
Skatteverket förutsätter att handlaren åtgärdar felet så snart det går.
Vid korta tillfälliga fel, exempelvis korta strömavbrott, ska kassaregistret
inte felanmälas. Dock bör handlaren samtidigt som felet eller strömavbrottet
varar, dokumentera försäljningen samt notera under vilken tid det varit
tillfälligt fel. Det är ju till syvende så att ju mer handlaren dokumenterar
vid tillfällen då kassaregistret inte fungerar, desto mindre anledning har Skatteverket
att ifrågasätta dokumentationen.
Sam4s ER 230
1 raders
LCD-display med 12 siffror för operatören & kunden
SD-kortläsare för back-up
tystgående, blixtsnabb 1-stations thermoprinter, 57 mm
papper
48 tangenter med svensk text
2 st RS232 seriella portar
Storlek: 220x330x120 mm (c:a som ett A-4) Vikt 2 kg
15 st varugruppstangenter
Upp till 10 huvudgrupper
Upp till 5000 PLU
Upp till 11000 raders elektronisk journal
Upp till 10 kassörer
Grafisk kvittologga 6 rader med 32 tecken per rad för övre
och 6 för nedre kvittologga
Både nätanslutning och batteri
Mina följdfrågor som delgivits SKV
Är det då så att när försäljaren av certifierat
kassaregister uppger att det tål kyla ner till -25 grader så behöver inte
knallen undersöka sanningshalten i detta?
och att knallen då kan utgå ifrån att det gäller även
kontrollenhet och kvittoskrivare när det gäller sådan för utskrift på plats?
Är det då så att när försäljaren av certifierat
kassaregister uppger att det tål kyla ner till -25 så kommer inte köparen att
belastas om det visar sig vara felaktig information?
Inkluderar ett av Skatteverket godkänt kassaregister
vilken kontrollenhet som ska användas?
Inkluderar ett av Skatteverket godkänt kassaregister
vilken kvittoskrivare som ska användas?
Är det då så att när
försäljaren av certifierat kassaregister uppger att det tål kyla ner till -25
grader så behöver inte knallen undersöka sanningshalten i detta?
och att knallen då kan utgå ifrån att det gäller även kontrollenhet och
kvittoskrivare när det gäller sådan för utskrift på plats?
SKV SVAR:/
Knallen bör pröva kassaregistret med tillbehör
ändå, det kan ju fungera. En bidragande orsak till om kassaregistret fungerar
eller ej är hur kassaregistret förvaras. Om kassaregistret förvaras i bilen
över natten så kommer troligtvis kassaregistret inte fungera trots att
temperaturen kanske inte varit lägre än -20 grader.
Jag tror t.ex inte det finns en mobiltelefon som klarar
minusgrader enligt tillverkaren, men beroende på hur telefonen förvaras så kan
mobiltelefonen fungera också vid -25 grader.
==================================================
Fråga Är det
då så att när försäljaren av certifierat kassaregister uppger att det tål kyla
ner till -25 så kommer inte köparen att belastas om det visar sig vara felaktig
information?
SKV SVAR:/
Skatteverkets kontrollant bestämmer på plats om
det finns grund för att befria verksamheten från avgift under den tid som en
verksamhet inte använder kassaregister på en marknad. Det kan vara så att temperaturen på morgonen är -25 grader
men att temperaturen sedan stiger ju längre dagen gryr. Då ska ju verksamheten
använda kassaregistret när det går att använda det. Det är verksamheten som har
bevisbördan för att visa att kassaregistret inte fungerar. Om kontrollanten
kommer till verksamheten fram på dagen och det då går att använda
kassaregistret, men verksamheten ändå inte använder kassaregistret för att det
tidigare på morgonen inte gick att använda det, så riskerar verksamheten att
Skatteverket tar ut avgift. Då är det bra om verksamheten dokumenterar när och
hur verksamheten kontrollerat att kassaregistret inte fungerar.
==================================================
Fråga Inkluderar ett av Skatteverket godkänt
kassaregister vilken kontrollenhet som ska användas?
SKV SVAR:/ Skatteverket godkänner
inga kassaregister. Kassaregistren är tillverkardeklarerade. Det är således
tillverkaren som med sin tillverkardeklaration intygar vilken kontrollenhet som
kassaregistret fungerar tillsammans med.
==================================================
Fråga Inkluderar ett av Skatteverket godkänt kassaregister vilken
kvittoskrivare som ska användas?
SKV SVAR:/ Regelverket om
kassaregister omfattar inte kvittoskrivare. Alla kvittoskrivare torde därför
vara godkända.
==================================================
Fråga Skatteverkets föreskrifter om användning av kassaregister
Område: Kassaregister
Dnr/målnr/löpnr:
SKVFS 2009:3
5 § En kontrollenhet får endast
användas i en användningsmiljö eller utsättas för en miljö som den är
certifierad för.
Ett kassaregister får endast
användas i en användningsmiljö eller utsättas för en miljö som anges i dess
tillverkardeklaration.
Vilken användarmiljö har
angivits i tillverkardeklarationen för Kassaregister Sams4s ER 230?
Vilken användarmiljö har
angivits i tillverkardeklarationen för Kassaregister CUSTOM
J-ONE
SKV SVAR:/ För
varje kassaregister ska det finnas en tillverkardeklaration som visar att
kassaregistret uppfyller kraven i 2009:1. Skatteverket har i föreskriften
2009:1 inte föreskrivit några särskilda krav vilken miljö ett kassaregister
minst måste klara av. Jämför t.ex. med kraven som ställs på en kontrollenhet i
2009:2. Ett kassaregister får därmed användas i den miljö som tillverkaren
angett i produktbeskrivningen. Jag rekommenderar dig alltså att du läser
produktbeskrivningen för kassaregistret i fråga eller kontaktar din
återförsäljare för att få mer information om vilka krav som gäller.
==================================================
Ett kassaregister får endast användas i den miljö som
anges i tillverkardeklarationen. För att få veta vilken miljö som anges i
tillverkardeklarationen så har jag efterlyst den hos leverantören som svarat
följande: "Tillverkardeklarationen
är en handling som vi endast skickar till Skatteverket och den är ingen allmän
handling" Och nu nekar tydligen även Skatteverket att delge den?
Hoppas att Skatteverket inser det bisarra i situationen
att jag endast får använda kassaregistret i den miljö som anges i
tillverkardeklarationen, MEN JAG FÅR INTE TA DEL AV TILLVERKARDEKLARATIONEN???
Dessutom vet jag att det säljaren uppger om användarmiljö
inte stämmer med det som står i tillverkardeklarationen, något som myndigheten
förmodligen redan vet.
SKV SVAR:/ Om du
läser igenom kraven i 2009:1 så ser du att det inte finns några specifikationer
eller krav gällande vilken miljö ett kassaregister ska klara av. Paragrafen du
hänvisar eller refererar till ska alltså läsas i kombination med kraven i
2009:1. Det finns alltså ingen information i tillverkardeklarationen gällande
det du efterfrågar. För att få veta detta så får du alltså kontakta
återförsäljaren eller tillverkaren av kassaregistret. Det bör ingå i någon form
av produktspecifikation eller produktbeskrvining och en sån beskrivning tycker
jag att man borde delge en kund eller potentiell kund.
Själva deklarationen ska enligt 32 § 2009:1 följa med vid leverans eller
överlåtelse av kassaregistret. Dock så kan det finnas en del handlingar såsom
konstruktionsbeskrivningar och programmeringskompetens som bifogas
deklarationen som inte är offentligt. Detta kan ju vara detaljerad kunskap som
en tillverkare inte vill delge en konkurrent. Har du ytterligare funderingar
kring detta är du välkommen att ringa mig på nedanstående nummer.
==================================================
Det står inte angivet att den ska läsas i kombination med
något annat. Dessutom tillskriver jag mig kunskapen efter 74 år fyllda att
kunna läsa innantill och förstå det som skriv. Däremot torde fler än jag ställa
sig frågande till denna ovilja som tycks finnas när det gäller att tala om det
som efterfrågas i tillverkardeklarationen.
Så här står det i 5§ SKVFS 2009:3 "Ett kassaregister får endast användas i en användningsmiljö eller
utsättas för en miljö som
anges i dess tillverkardeklaration"
Klart och tydligt! Varken mer
eller mindre! Och nu vill jag veta vad som anges i tillverkardeklaration för
Sams4s ER 230 och CUSTOM J-ONE.
SKV SVAR:/ Ok,
jag tolkar ditt svar som att du då begär ut den efterfrågade handlingen. Jag
kommer därför att lämna över ärendet till vår sekretessavdelning som kommer att
pröva om de kan lämna ut de efterfrågade uppgifterna till dig. Har du
möjligtvis en postadress dit jag kan skicka ett eventuellt beslut?
==================================================
Det jag begär är att få reda på vilken användarmiljö som
angetts i tillverkardeklarationen. Med användarmiljö avser jag inom vilket
temperaturområde kassaregistret samt tillhörande kontrollenhet och
kvittoutskrivare är avsett för. Att Skatteverket inte kräver dessa uppgifter av
tillverkaren för kassaregister och kvittoskrivare är jag medveten om. Det var
väl inte heller nödvändigt då dessa enbart nyttjades i inomhusmiljö. Från den 1/1 2014 gäller kravet på registrering en annan
miljö än tidigare, en utomhusmiljö på ibland temperaturer under minus 40
grader C. Något som ställer helt andra krav på funktionsduglighet. Min uppfattning är att detta förbisetts av Skatteverket
eftersom man inte kräver att även temperaturområdet för kassaregister och kvittoskrivare
ska anges i tillverkardeklarationen när dessa ska nyttjas utomhus, och
framförallt i minusgrader. Hemställer därför att Skatteverket tar upp detta och
överväger möjligheten att införa krav på tillverkaren att uppge
temperaturområden på samtliga ingående enheter i kassaregistersystem avsedda
för utomhusbruk. Fördelen med ett sådant krav innebär bland annat att
rättssäkerheten för torg och marknadshandeln förstärks när den nya lagen
träder i kraft, regelverket blir på så vis enklare, möjligheten till olika
tolkningar om vad som anses med "användarmiljö" uteblir. Och Skattemyndigheten behöver inte ringa runt för att ta
reda på vilka minusgrader kassaregister för utomhusbruk klarar. Något som
både skattemyndigheten och knallen som ska sälja i minusgrader måste veta.
Knallen för att veta att han/hon valt rätt kassalösning för sin miljö.
Skatteverket för att veta om knallen valt rätt lösning för den miljö han/hon
kontrolleras i. På så vis kunde Skatteverket tillhandahålla en lista som
visar vilka kassaregister som är avsedda för utomhusbruk i minusgrader. Att tillverkaren tillhandahåller dessa uppgifter kan ej
heller anses som betungande. Då kassaregistret enbart får användas tillsamman med en
angiven och godkänd kontrollenhet och inget temperaturområde angivits i
tillverkardeklarationen så bör det då bli kontrollenhetens temperaturområde
som gäller. Om kontrollenhetens temperaturområde anges till tex. +3
grader C till 70 grader C så hjälper det inte att kassaregistret uppges klar
-20 grader. Det är då kontrollenhetens temperaturområde som avgör att
kassaregistret endast får användas när temperaturen är mellan +3 och 70
grader. |
SKV SVAR:/ Jag kommer som jag tidigare skrev att
omgående att lämna över ärendet till sekretessgruppen som har till uppgift att
pröva om den begärda handlingen kan lämnas ut eller inte. Tas beslutet att inte
lämna ut handlingen som du begär kommer du att få ett skriftligt beslut på
detta.
==================================================
Frågor som har
besvarats av SKV via mail under sept, månad 2013
SKV SVAR:/ Hej,
du har efterfrågat uppgifter om vad som uppgetts angående
användningsmiljö rörande temperaturintervall i tillverkardeklarationer för
Sam4s ER-230 samt Custom J One. Ifrågavarande deklarationer innehåller ej
specifikationer avseende temperaturer och Skatteverket kan därför inte lämna ut
dessa uppgifter. Skatteverket får därför hänvisa dig till respektive
tillverkare/generalagent för ytterligare information om tekniska
specifikationer.
Hej
Hur kan det komma sig att dessa
uppgifter inte lämnas i den inlämnade tillverkardeklarationen när SKVFS 2009:3.
§5 föreskriver att "Ett kassaregister får endast
användas i en användningsmiljö eller utsättas för en miljö som anges i dess
tillverkardeklaration." ?
Tillverkardeklarationen
ska med anledning det som sägs i § 5 återge i vilken miljö som kassaregistret
får användas (användningsmiljö).
Miljö är omgivningen, de yttre förhållanden ( miljöfaktorer) som
påverkar människor, djur o. växter: fysik m. innefattar vatten, luft o.
mark , bebyggelse o. arbetsplats.
SKV SVAR:/
Hej Stig,
Jag kan inte ge dig ett annat svar än det svar
du redan har fått. Jag hänvisar därför till mitt tidigare svar.
==================================================
Frågor som har
besvarats av SKV via mail under okt, månad 2013
SKV SVAR:/ på
e-post till Conny Svensson
Hejsan!
Jag har fått på mitt bord att besvara ditt mail som du
sänt till Conny Svensson den 4 oktober avseende Hindersmässan i Örebro. Till
mailet bifogade du även en sammanställning över ett antal kassaregister som är
anpassade för utomhusbruk. Du vill att Skatteverket ska föreslå och
rekommendera en kassaregisterlösning.
När det gäller rekommendationer om vilken
kassaregisterlösning en näringsidkare ska använda i sin verksamhet så varken
får eller kan Skatteverket lämna sådana . Skatteverkets syn är att
näringsidkaren ska registrera försäljningen i ett kassaregister som uppfyller
de krav som ställs i lagstiftningen och föreskrifterna, detta gäller oavsett
vilken bransch näringsidkaren är verksam i.
De kassaregister som finns i din sammanställning är alla
kassaregister där tillverkarna har lämnat en tillverkardeklaration och de finns
publicerade på Skatteverkets hemsida.
Om det vid Hindersmässan skulle råda en väderlek som omöjliggör
en registrering av den kontanta försäljningen i ett kassaregister så ska
näringsidkaren skicka en felanmälan till Skatteverket. Sedan ska näringsidkaren
dokumentera den kontanta försäljningen på ett annat sätt. Vid en eventuell
kontroll av Skatteverket så är det kontrollanten på plats som sedan avgör om
väderleken verkligen är sådan att den omöjliggör användning av kassaregister.
Jag har full förståelse om du anser att detta inte
besvarar dina frågor/önskemål fullt ut, men något annat svar kan vi inte lämna.
Hej.
Tack för svaret på mina frågor.
Jag vill inte ha några rekommendationer. Jag vill veta vilket
kassaregisterkontrollenhet samt kvittoutskrivare jag ska ha för att slippa få
problem med Skatteverket om den valda kassaregister lösningen slutar att
fungera på grund av kyla.
Att Skatteverket
som har att kontrollera att Torg och Marknadshandlarna har kassaregister, och
ett rätt sådant, inte kan svara på vilket kassaregister, kontrollenhet samt
kvittoutskrivare dom ska ha för att slippa få problem med Skatteverket om den
valda kassaregisterlösningen slutar att fungera på grund av kyla, är
oacceptabelt.
Oviljan att svara
på den frågan torde bero på att Skatteverket helt enkelt inte vet svaret. Om
dom inte vet detta hur ska dom då kunna utföra kontroller?
Om dom vet svaret kan man undra varför det är så hemligt.
Något svar på
frågan: "Hur hög kostnad för en kassaregisterlösning behöver knallen
acceptera innan Skatteverket godtar att den anses som oskälig?" har inte
lämnats.
Svaret på den frågan har en stor betydelse då skatteverket inför lagändringen
angav att priserna för kassaregister stabiliserat sig från ca 6000 kronor,
vilket inte var relevant i all den stund påståendet inte gällde kassaregister
för utomhusbruk. Kassaregister för utomhusbruk betingar ett betydligt högre
pris än dessa 6000 kronor.
Skatteverket
föreskriver att ett kassaregister endast får använda i den miljö som anges i
tillverkardeklarationen av kassaregistret. (SKVFS 2009:3. §5)
I efterhand kan jag konstatera att inga uppgifter lämnas i
tillverkardeklarationen beträffande utomhusmiljön om kyla osv. Detta på grund
av att Skatteverket inte kräver att sådana uppgifter ska ingå i
tillverkardeklarationen. Den frågan är dock en av de viktigaste för oss knallar
när det gäller vilket kassaregister vi är skyldiga att ha i vintertid.
På Dagens Handels
Blogg http://dagenshandel.wordpress.com/2013/09/11/dags-att-se-nyktert-pa-kassalagen/ finns en ledare som bland annat
skriver följande:
"Dagens Handels reporter har hört en rad historier om hur vissa
leverantörer utnyttjade situationen och krängde på rädda handlare kassasystem
med en otillförlitlig certifiering. Certifieringen utfärdades av ett
kontrollorgan som sedermera gick i konkurs.
En siffra som nämndes i sammanhanget var att det i dag finns uppåt 40 000
otillförlitliga kassor som handlare köpt i god tro."
SKV SVAR:/
Hejsan!
Skatteverkets utgångspunkt är att
näringsidkaren själv ska välja ett kassaregister som uppfyller kraven i
lagstiftningen och som passar den verksamet som den ska användas i. Bedriver
näringsidkaren verksamhet utomhus så ställer han/hon andra krav på ett
kassaregister än om samma verksamhet bedrivs inomhus. Skatteverkets syn är och
kommer alltid att vara att näringsidkaren ska registrera försäljningen i ett
kassaregister som uppfyller lagens krav.
När det gäller kunskapen om vilka kassaregister
som fungerar utomhus så har inte Skatteverket den informationen. När
tillverkarna lämnar in en tillverkardeklaration så framgår det inte(som du
skriver i ditt mail) i vilka miljöer som det ska användas och det finns inte
heller något krav på tillverkaren att redogöra det. Däremot så kan självklart
vi lika väl som du söka information på Internet och hitta kassaregister där
tillverkarna uppger att de klarar utomhusbruk.
När det gäller kostnaden så finns det ingen
beloppsgräns för när det är oskäligt att använda ett certifierat kassaregister.
Till ditt tidigare mail så bifogade du en sammanställning över kassaregister
som var anpassade för utomhusbruk och där låg kostnaderna på ca 10 000 kr
vilket inte får ses som en oskälig kostnad. Vill näringsidkaren anskaffa ett
dyrare kassaregister så har inte Skatteverket några synpunkter på det så länge
det uppfyller kraven i lagen.
Köper en näringsidkare ett kassaregister som
tillverkaren garanterar ska fungera i en viss miljö och ska följa en
lagstiftning och det sedan visar sig att det inte gör det så är det en
civilrättslig fråga mellan näringsidkaren och leverantören/tillverkaren.
Hoppas detta besvarar dina frågor annars får du gärna återkomma till mig.
Hej
Enligt SKVFS 2009:3
5 § En kontrollenhet får endast användas i en användningsmiljö eller
utsättas för en miljö som den är certifierad för.
Ett kassaregister får endast användas i en användningsmiljö eller
utsättas för en miljö som anges i dess tillverkardeklaration.
Finns det förklaring på vad Skatteverket menar med miljö och användningsmiljö?
19 § Under en
försäljningsdag ska minst ett kassaregister vara i
funktion då försäljning sker mot kontant betalning.
Om ett kassaregister inte fungerar ska detta dokumenteras och
företaget ska utan dröjsmål anmäla detta till Skatteverket.
Finns det
ytterligare föreskrifter eller anvisningar beträffande 19 §?
SKV SVAR:/
Hejsan!
Det finns inga andra föreskrifter som
behandlar 19 § i SKVFS 2009:3. Däremot så finns det kommentarer kring
paragrafen:
5.18 Anmälan till
Skatteverket vid driftsavbrott
19 § Under en försäljningsdag ska minst ett
kassaregister vara i funktion då försäljning sker mot kontant betalning.
Om ett kassaregister
inte fungerar ska detta dokumenteras och företaget ska utan dröjsmål anmäla detta
till Skatteverket.
I första stycket anges att under en
försäljningsdag ska minst ett kassaregister vara i funktion i ett företag då
försäljning sker mot kontant betalning. Bestämmelsen är av upplysningskaraktär
då det i 39 kap. 7 § SFL är reglerat att all försäljning mot kontant betalning
ska registreras i ett kassaregister (se avsnitt 2.6).
I andra stycket anges
att om ett kassaregister inte fungerar ska detta dokumenteras och att företaget
utan dröjsmål ska anmäla driftsavbrottet till Skatteverket. Denna
anmälningsskyldighet avser endast kassaregister som företaget avser att
reparera. Om ett kassaregister slutar att fungera och om företaget inte avser
att reparera det anses kassaregistret ha tagits ur bruk och att det därmed inte
längre innehas av företaget för ändamålet att registrera kontant försäljning. I
sådant fall föreligger ingen anmälningsskyldighet enligt andra stycket i
paragrafen. Däremot har företaget en anmälningsskyldighet enligt 7 kap. 2 4 §§
SFL (se avsnitt 2.10) där det bl.a. kommenteras att anmälan kan göras på
Skatteverkets webbplats. Av 7 kap. 4 § SFL framgår att ett företag har två
veckor på sig att till Skatteverket anmäla ändrat förhållande av innehav av
kassaregister. Anmälan att ett kassaregister inte fungerar benämns på webbplatsen
som en felanmälan.
Bestämmelsen i andra
stycket om felanmälan av kassaregister som inte fungerar har tillkommit för att
Skatteverket ska få information om detta, vilket är av betydelse för
Skatteverkets kontrollverksamhet. Ett driftsavbrott av ett kassaregister medför
av förklarliga skäl att problem uppkommer för berörda företag att kunna
uppfylla kravet att den kontanta försäljningen ska registreras i ett
kassaregister. I företag som har flera kassaregister i samma butik finns
vanligtvis möjligheten att kunna registrera försäljningen i något annat
kassaregister än det kassaregister där det inträffat ett driftsavbrott. I
företag som endast har ett kassaregister finns inte den möjligheten och ett
driftsavbrott av det enda kassaregistret innebär därmed att stora problem
uppkommer för dessa företag att fortsätta kunna sälja i sin verksamhet mot
kontant betalning. Det är inte tillräckligt – inte ens vid oväntade
driftsavbrott – att registrera försäljningen i ett reservkassaregister som inte
uppfyller föreskrivna krav. En möjlighet för företag att sälja mot kontant
betalning utan att komma i konflikt med bestämmelserna om kassaregister är
däremot att sälja mot s.k. kontantfakturor, se här avsnitt 2.2. Allmänt gäller
att det är lämpligt att alla företag som använder kassaregister bör ha rutiner
för hur kassapersonalen bör agera vid olika typer av driftsavbrott. Dessa
rutiner bör inte bara avse ett driftsavbrott i själva kassaregistret, utan även
omfatta olika scenarier som kan inträffa, t.ex. ett allmänt strömavbrott som
innebär att företagets kassaregister inte kan användas.
Hej Om jag använder
kassaregister Custom J-One som anger att det klara ner till -10 graderlikaså
kvittoskrivaren. Kontrollenheten är certifierad från +5 till+40 grader. Med tanke på SKVFS
2009:3 får jag använda den lösningen när det blir lägre temperatur än + 5
grader? |
SKV SVAR:/
Hejsan!
Kraven i 12 kap 20 § SKVFS 2009:2 angående
tempraturen är en miniminivå för certifieringen. Det behöver inte betyda att
det är detsamma som prestandan hos kontrollenheten då den mycket väl kan klara
av lägre temperaturer.
Återigen så måste vi hänvisa till tillverkarna
och deras tekniska specifikationer.
Upplysningsvis kan jag nämna att jag har sett
att en tillverkare av kontrollenheter (CleanCash) har tagit fram en klimatväska
där kontrollenheten kan förvaras och därmed klara temperaturer ner till -40
grader samt upp till +40 grader.
Hej
När jag använder kassaregistret jag nämnde och har en klimatväska så
kontrollenheten inte är något problem, men temperaturen sjunker under de -10
grader som kassaregister och kvittoskrivare klarar och därför slutar att
fungera.
Kan jag då fortsätta min försäljning och i stället notera min försäljning på
annat sätt?
Och i det fallet inte behöva göra någon anmälan till Skatteverket?
Samt återuppta registreringen när kassaregistret fungerar igen?
Gäller det även om det finns kassalösningar som klarar tex-30 grader?
SKV SVAR:/
Hejsan!
Grundregeln är att om ett kassaregister slutar
fungera så ska näringsidkaren omgående anmäla detta till Skatteverket.
Sedan för att besvara din fråga, en
näringsidkare ska anskaffa ett kassaregister som är anpassad för den typ av
verksamhet som han/hon bedriver. Om näringsidkaren har verksamhet som frekvent
bedrivs vid kall väderlek så ska man anskaffa ett kassaregister som klarar av
det. Om förhållandena eller väderleken sedan på något sätt extremt avviker från
det vanliga och kassaregistret slutar fungera så ska detta omgående felanmälas
till Skatteverket. Då ska skall försäljningen dokumenteras på något annat sätt.
Har näringsidkaren ett kassaregister som ska
fungera vid -30 grader och det slutar att fungera så ska även detta omgående
felanmälas till Skatteverket.
Ovan gäller oavsett i vilken bransch eller
miljö som en verksamhet bedrivs i. Man ska använda ett kassaregister som är
anpassat efter verksamheten och kassaregistret ska uppfylla kraven i
lagstiftningen.
Om jag startar ett
AB i utlandet tex. Lettland eller Estland, slipper jag då att registrera min
försäljning i ett kassaregister så som lagen föreskriver för torg och
marknadshandlare from den 01/01/2014?
Och endast betala
momsen i Sverige?
Vilket underlag
krävs i så fall beträffande dokumentation av försäljning som underlag för
momsredovisningen?
SKV SVAR:/
Hej!
Det är inte riktigt så enkelt som du vill antyda. Läs "Handledning för
beskattning av inkomst vid 2013 år taxering" avdelning 50 från sida 1419
och framåt om "fast driftställe".
Har du fler frågor om fast driftställe bör du ställa dom till en handläggare
som handlägger utlandsbeskattning och inte till oss som svarar på frågor om
kassaregister.
Hej Magnus
Kassacertifiering
Kassaregisterrådet har infört
möjligheten till tredjepartskontroll av kassaregister där en extern part intygar att systemet uppfyller Skatteverkets
krav.
Detta skyddar handlaren och att
systemet han/hon använder är korrekt. Det skyddar även leverantören som kan ha
missat någon funktion som inte får finnas
Om det trots den externa
kontrollen skulle uppdagas felaktigheter så tar leverantören på sig ett ansvar
för korrigeringar och eventuella kontrollavgifter från Skatteverket
Hur går det till?
Ena delen är en deklaration där
tillverkaren påtar sig ett produktägaransvar för kassaregistret som gör att
eventuella kontrollavgifter som beror på felaktiga funktioner hamnar hos
tillverkaren och inte handlaren. Den andra delen är en teknisk kontroll av
respektive modell av kassaregister som utförs av en tredje part. De
kassaregistersystem som genomgått godkänd teknisk kontroll från ett företag som
skrivit under en deklaration får en märkning ”Kassacertifiering” av
branschorganisationen IT&Telekomföretagens Kassaregisterråd. Detta innebär
att ett stort steg mot
att uppnå målen att handlarna ska veta att de system de köper faktiskt
uppfyller lagens krav samt att ta bort ett negativt rykte om fuskmöjligheter.
De kassasystem som genomgått ”Kassacertifiering” kommer att publiceras i media
och på webben så att handlarna ska veta vilka system som är certifierade.
Min fråga som torg och
marknadshandlare är då följande:
Stödjer Skatteverket denna av
kassaregisterrådet införda tredjepartskontroll så att torg och
marknadshandlarna inte behöver införskaffa andra kassaregister än sådana som
genomgått den kontrollen?
SKV SVAR:/
Hejsan!
Att en tillverkare av kassaregister tar ett
ansvar för sin produkt och garanterar att det uppfyller kraven i lagen och
föreskrifterna är inget som Skatteverket har några synpunkter på. Tvärtom så är
det bra att marknaden tar ett ansvar mot sina kunder (näringsidkarna).
När det gäller denna tredjepartskontroll så är
inte Skatteverket delaktig i den. Däremot så är vår syn är att det inte är
någon nackdel att ett kassaregister genomgår en tredjepartskontroll då det
förhoppningsvis innebär att kassaregistret uppfyller kraven. Men tillverkarna
måste även fortsättningsvis lämna en tillverkardeklaration till oss.
Som lagstiftningen är utformad idag så kommer
alltid användaren (näringsidkaren) vara Skatteverkets motpart d.v.s. vi har
inga sanktionsmöjligheter gentemot en tillverkare. Skatteverket kommer även
kontrollera användarna av ett kassaregister som är tredjepartskontrollerat.
Hoppas detta besvarar dina frågor annars får
du gärna återkomma till mig.
Hej.
Innebörden blir då att det åligger knallen att
försäkra sig om att kassaregistret uppfyller alla krav som skatteverket ställer
på ett sådant?
Skyddar en tillverkardeklaration knallen från
skatteverkets krav på knallen när det senare uppdagas att kassaregistret inte
uppfyller skatteverkets krav?
Hur ska knallen ha möjlighet att försäkra sig
om att kassaregistret uppfyller alla krav som skatteverket ställer på ett
sådant utan att en tredjepartskontroll har utförts?
Skyddar en tredjepartskontroll knallen om den
inte uppfyller skatteverkets krav?
Vilka krav ställer skatteverket på
tillverkaren eller säljaren när ett tillverkardeklarerat kassaregister inte
uppfyller skatteverkets krav?
SKV SVAR:/
1. Det är alltid användaren som är
ansvarig för att kassaregistret uppfyller kraven i lagstiftningen.
2. Att tillverkaren har lämnat en
tillverkardeklaration skyddar inte användaren. Hittar Skatteverket fel i
kassaregistret vid kontrollen så är vår motpart alltid användaren.
3. Som vid köp av andra
inventarier/produkter så är det viktigt att avtala med säljaren om vad som
gäller d.v.s. få skriftliga garantier från tillverkaren att deras kassaregister
uppfyller kraven i lagen. Om det sedan visar sig att kassaregistret inte gör
det så är det enklare att driva frågan om man har det skriftligt.
4. Nej, att kassaregistret har
genomgått en tredjepartskontroll har ingen betydelse för Skatteverket. Däremot
så borde en sådan tredjepartskontroll innebära att kassaregistret uppfyller
kraven och i slutändan innebära att det aldrig blir aktuellt med avgifter p.g.a.
brister i kassaregistret.
5. Skatteverket kan inte ställa
några krav på tillverkare och leverantörer, det finns inga sådana möjligheter i
lagstiftningen. Däremot så plockar vi bort kassaregister från vår lista och
anmälningstjänst.
Hej Jag har ytterligare 2 frågor angående 3. 3. Som vid köp av andra inventarier/produkter så är det viktigt att
avtala med säljaren om vad som gäller d.v.s. få skriftliga garantier från
tillverkaren att deras kassaregister uppfyller kraven i lagen. Om det sedan
visar sig att kassaregistret inte gör det så är det enklare att driva frågan
om man har det skriftligt. Accepterar skatteverket att jag inte
införskaffa ett sådant kassaregister som det inte finns skriftliga garantier
på att det uppfyller lagens krav? Fritas knallen från ansvar när det finns
skriftliga garantier från tillverkaren att deras kassaregister uppfyller
kraven i lagen? |
SKV SVAR:/
1.
1. Ja, Skatteverket har inga synpunkter på om man anskaffar ett
kassaregister som saknar garantier från tillverkare/leverantör. Huvudsaken är
att kassaregistret uppfyller kraven i lagen samt fungerar i verksamheten.
2. 2. Nej,
garantierna gäller mellan näringsidkaren och tillverkaren/leverantören.
Hej Magnus.
Tacksam om Du har
möjlighet att kolla om Du anser att jag har några sakfel gentemot Skatteverket
i det jag jag skriver.
Finns även i
bifogad fil. Jag är naturligtvis även tacksam för andra synpunkter.
Jag ämnar publicera
detta på www.knalleweben.se.
10 november 2013
Tänk på detta när Du väljer kassaregister
GARANTI
Utemiljö ställer högre krav på garanti för ett kassaregister än
ett fast monterat inomhus.
Om det visar sig att ditt kassaregister eller kontrollenhet inte
uppfyller Skatteverkets krav så kan du bli skyldig att betala 10 000 kronor,
bekosta uppdatering eller skaffa nytt.
Det är alltid användaren som är ansvarig för att kassaregistret
uppfyller kraven i lagstiftningen enligt Skatteverket.
1. Om Du är osäker, kolla på alla bolag att det är ett stabilt
bolag som lämnar garantin, http://www.allabolag.se/.
2. Kolla på skatteverkets lista att kassaregistret är
tillverkardeklarerat och att kontrollenheten är certifierad. Om dom finns med
på listan så innebär det dock inte att skatteverket har kontrollerat att
lämnade uppgifter stämmer. Upptäcks fel vid senare tillfälle så är det användaren
som får stå till svars, men försäkra Dig om att det Du tänker skaffa finns med
på listan. Skatteverket kan inte ställa några krav på tillverkare och
leverantörer, det finns inga sådana möjligheter i lagstiftningen http://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/startadrivaavslutaforetag/kassaregister.4.121b82f011a74172e5880005263.html
3. Se till att Du får garantier att det
fungerar i den miljö Du ska använda det i och att det stoppar i flera år med
den förslitning av upp och nerpackning med tillhörande transporter som det
innebär. Här föreligger ett större behov av garantier jämfört med kassaregister
i en ombonad inomhusmiljö där det alltid står på ett och samma ställe.
4. Se till att kassaregistret med tillhörande
utrustning är CE märkt och har minst elklass IP44 på allt som ansluts till 230
volt utomhus. Läs
Elsäkerhetsverkets svar.
ÖVRIGT
När Du väljer ett mobilt kassaregister som har en uppkoppling till
en server som finns placerad någon annanstans:
1. Kostnad för Internetuppkoppling?
2. Kostnad för nyttjandet? Månadsvis eller varje registrering?
3. När uppkopplingen bryts så måste det finnas en av Skatteverket
godkänd enhet att lagra registreringen på, i annat fall kan registrering ej
ske.
Var noga med att ifrågasätta enligt
ovanstående. Är Du osäker kontaktar Du Skatteverket. kassaregister@skatteverket.se.
SKV SVAR:/
Hejsan!
Ser helt ok ut. Har bara några synpunkter.
Det är alltid användaren som är ansvarig för att kassaregistret
uppfyller kraven i lagstiftningen enligt Skatteverket.
För att vara petnoga så är det inte
Skatteverket som säger detta utan det är lagstiftningen som är utformad så att
det alltid är näringsidkaren (användaren) som är Skatteverkets motpart.
3. Se till att Du får garantier att det
fungerar i den miljö Du ska använda det i och att det stoppar i flera år
med den förslitning av upp och nerpackning med tillhörande transporter som det
innebär.
Här förstår jag inte riktigt vad som avses. Du
kanske menar att garantierna ska gälla i flera år?.
Annars ser allt helt ok ut .
YTTERLIGARE FRÅGOR MED SVAR FRÅN SKATTEVERKET
MIN FRÅGA 2013-10-08:
Är en knalle och har lite frågor kring den nya lagen!
Frågorna kommer från mig och mina knalle-kolleger, som har en annan situation i
liven, men vill göra rätt från början.
1. Vårt företag tillhör gruppen som
måste ha kassaregister from 1. januari 2014.
Vi håller på att söka bland olika kassaregister-alternativen……för att välja
rätt vill vi veta följande:
Vi börjar vår säsong 2014 på Jokkmokks vintermarknad, och ingen tror att
kassaregister går att använda då, om det blir -15 eller mer.
Hur ska vi göra, om/när den inte fungerar pga kylan?
Om vi nu skaffar ett kassaregister för ca 6000:- + moms och det visar sig
senare, att ett annat kassaregister tål kylan bättre och kostar mer…..det finns
ju inga kassa-apparater som tål mer än -10 just nu på marknaden………kommer
skatteverket då att kräva att vi skaffar en ny kassa-apparat eller kan vi
använda den nyanskaffade apparaten fast den inte alltid fungerar, när det blir
kallt?
Skatteverket bedömer att företag
verksamma i torg- och marknadshandeln idag har goda möjligheter att anskaffa
kassaregister som är ändamålsenliga för företagets försäljning av varor eller
tjänster och att dessa kan anskaffas till ett acceptabelt pris. Enbart
den omständigheten att en verksamhet utgör torg- och marknadshandel och att
försäljningen ibland kan ske vid besvärliga väderleksförhållanden anser
Skatteverket därför inte utgöra skäl för att medge undantag. Från den 1
juli 2013 gäller att det är tillräckligt att en viss skyldighet är oskälig för
att undantag ska kunna medges. Denna ändring påverkar i sig inte möjligheterna
för ett företag att få undantag för att företaget anser att det inte finns
ändamålsenliga kassaregister på marknaden anpassade för dess verksamhet.
I Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2009:2) om kontrollenhet till kassaregister
finns vissa bestämmelser om tekniska prestanda som en kontrollenhetsmodell
minst ska klara för att bli certifierad. Exempel på detta är att en
kontrollenhet enligt 12 kap. 20 § SKVFS 2009:2 minst ska klara temperaturområdet
+ 5 °C till + 40 °C. Ett annat exempel är att en kontrollenhet enligt 12 kap.
21 § SKVFS 2009:2 minst ska klara luftfuktigheten 10-85 % utan att kondensation
uppkommer som är skadlig för enheten. Dessa bestämmelser anger minimikrav för
certifiering och anger därmed inte den prestanda som en kontrollenhet faktiskt
har. De bestämmelser som finns i SKVFS 2009:2 utgör därmed inte en begränsning
för det användningsområde som en kontrollenhet kan användas i utan detta är en
sak som tillverkare av kontrollenheter får ange i produktbeskrivningar. När
det gäller tillverkardeklarerade kassaregister finns det i Skatteverkets
föreskrifter (SKVFS 2009:1) om krav på kassaregister inga bestämmelser alls om
att ett kassaregister ska uppfylla vissa minimikrav avseende teknisk prestanda.
Även här gäller att det ankommer på tillverkare av kassaregister att i
produktbeskrivningar ange användningsområdet för kassaregister.
Företag som är skyldiga att använda kassaregister måste ha kassaregister som
uppfyller föreskrivna krav, vilket idag innebär att det ska vara ett tillverkardeklarerat
kassaregister och en certifierad kontrollenhet. Det ankommer på ett enskilt
företag att inom denna ram själv bedöma om det kassaregister som anskaffas är
ändamålsenligt i företagets verksamhet. I lagstiftningen finns inte några
bestämmelser som begränsar ett kassaregisters användningsområde. En sådan
bestämmelse finns däremot i 5 § Skatteverkets föreskrifter (SKVFS 2009:3) om
användning av kassaregister. Nämnda bestämmelse anger att en kontrollenhet och
ett kassaregister endast får användas i eller utsättas för en miljö som den är
certifierad för respektive är tillverkardeklarerad för. Bestämmelsen har fått
en utformning som i vissa fall kan innebära en begränsning av möjligheterna att
använda produkterna. Bestämmelsen föreslås därför upphävas från den 1 januari
2014. Genom denna ändring finns det inte längre något hinder enligt
Skatteverkets föreskrifter mot att t.ex. en kontrollenhet används i ett
temperaturområde som den inte är certifierad för.
Det grundläggande kravet är att vid försäljning av varor eller tjänster mot
kontant betalning eller mot betalning med kontokort ska enligt 39 kap. 4 § SFL
försäljningen registreras i ett kassaregister. Om ett driftsavbrott inträffar i
ett kassaregister ska företaget enligt 19 § andra stycket SKVFS 2003:3 utan
dröjsmål anmäla detta till Skatteverket. Bestämmelsen är kommenterad i avsnitt
5.18 i Skattverkets meddelande SKV M 2012:8. Där anges bl.a. att bestämmelsen
har tillkommit för att Skatteverket ska få information om driftsavbrott, vilket
är av betydelse i Skatteverkets kontrollverksamhet. Om ett företag råkar ut för
driftsavbrott kan företaget fortsätta sin försäljning utan att komma i konflikt
med kassaregisterkravet om företaget använder en s.k. kontantfaktura. När det
gäller företag verksamma i den traditionella torg- och marknadshandeln är de
praktiska möjligheterna att använda kontantfaktura vid driftsavbrott mycket
begränsade. Om företagen väljer att fortsätta försäljningen bör detta
dokumenteras på annat lämpligt sätt. Om driftsavbrotten har uppkommit av
omständigheter som ligger utanför företagets kontroll är detta något som
Skatteverket särskilt måste beakta inom ramen för bestämmelserna i 51 kap.
Skatteförfarandelagen, SFL, om hel eller delvis befrielse av
kontrollavgift.
2. Det går rykten, att många kommer
att åka mindre på marknader nästa år och inte kommer upp till 4 basbelopp. De
har varit i kontakt med skatteverket och fått höra, att de slipper
kassaregister, om de omsätter mindre? Är det sant? Kan man minska på
omsättningen för nästa år bara så där? Vad krävs?
Regelverket kring kassaregister gäller
företag som säljer varor eller tjänster mot kontant betalning. Till kontant
betalning räknas även betalning med kontokort men inte fakturerad försäljning.
Enligt 39 kap. 5 § skatteförfarandelagen omfattas följande verksamheter inte av
lagens krav på att ha ett certifierat kassaregister:
- verksamheter som har obetydlig omfattning
- verksamheter som är befriade från skattskyldighet
enligt inkomstskattelagen för inkomster
från försäljning av varor eller tjänster
- taxi
- distans- och hemförsäljning
- försäljning av varor eller tjänster mot betalning i
automat eller automatiserad försäljning
- automatspel enligt lotterilagen
- torg- och marknadshandel (upphör 1 januari 2014)
Med obetydlig omfattning avses bl.a. kontant försäljning inklusive
mervärdesskatt som för ett räkenskapsår om tolv månader normalt uppgår till
fyra prisbasbelopp (177 600 kr för 2014).
Om en verksamhet som tidigare haft en försäljning mot kontantbetalning på över
fyra prisbasbelopp från och med årsskiftet kommer ha en lägre försäljning för
att verksamheten dragit ner på antalet marknader kan då få svårt att rent
objektivt visa att försäljningen verkligen kommer vara under fyra prisbasbelopp
under 2014.
Verksamheten riskerar då att få avgifter om inget rent objektivt har
hänt som förklarar att verksamheten kommer ha lägre försäljning.
3. Är det möjligt att man slipper
använda kassaregister om man har en högre omsättning än 4-basbelopp under 2013,
men minskar omsättningen under 2014? Ska detta bevisas med en godkänt kassabok
för 2013 eller hur gör man?
Nu blandar du begreppen. Du nämner nu
omsättning. Med omsättning menas både försäljning mot kontant betalning och
fakturerad försäljning exkl. moms. Regelverket om kassaregister träffar bara
försäljning mot kontant betalning inkl. moms. Se svaret på fråga 2.
4. Ett annat svenskt företag är på
några marknader i Sverige…ca 4 st……omsättning under 4-basbelopp……och säljer för
övrigt på mässor i Finland och Norge. Måste de ha kassaregister?
Har verksamheten försäljning mot kontant
betalning i Sverige på under fyra prisbasbelopp så träffas verksamheten
inte av regelverket om kassaregister, oavsett hur stor försäljningen är
utomlands.
5. Har jag förstått rätt, att en
svensk person, som har hobbyverksamhet, måste börja redovisa moms, när
försäljningen överstiger 20.000:-?
Detta är en momsfråga. Tacksam om du
ställer inte ställer momsfrågor till kassaregister@skatteverket.se. Du bör ställa dessa frågor till en momshandläggare på
Skatteverket.
6. Ett utländskt företag får sälja 4
basbelopp utan att redovisa moms? Varför har utländska företag möjlighet att
omsätta mer, utan att betala moms?
Momsfråga, se svar på fråga 5.
7. Lyssnade på Conny Svensson i
juli, då han deltog på ett möte i Åsele…..han sa att skatteverket skulle ha en
”mjuk” linje i början. Vad innebär det?
Där har du nog missuppfattat Conny.
Skatteverket kommer inte ha en uttalad mjuk linje i början då det inte
finns någon anledning till det. Det finns redan idag kassaregister som
tillverkarna säger att de är avsedda för torg- och marknadshandel.
8. Hur kommer skatteverket att
kontrollera alla utländska företag, som är på svenska marknader? Vi vet, att de
inte behöver ha kassaregister, men de är ju momsskyldiga…ska de kontrolleras
alls eller kommer ni att hoppa över dessa företag, när ni går nästa år på alla
marknader?
Hur Skatteverket särskilt kommer
att kontrollera de bolagen vet inte jag. men Skatteverket uppmärksammade
lagstiftaren om detta problem i sin hemställan om lagändring vad gäller
kassaregister. Lagstiftaren valde ändå att inte ta med de utländska bolagen vid
lagändringen. Skatteverket är därför
inte ovetande om att de bolagen kommer finnas på marknaderna.
Med vänlig hälsning
Tomas Skelte
Skatteverket
www.skatteverket.se
MITT SVAR TILL SKATTEVERKET:
Tack för alla svaren…….
>Så vitt jag
vet, finns det inget kassaregister på marknader som har rätt IP? Det påstås att
det är olagligt att använda kassaregister utomhus, som är tillverkade för
inomhusbruk. Maskinen ska ha IP44 och det finns inte på marknaden. Det
ska vara emot EU-lagar att använda än IP44 utomhus. Ska skatteverket tvinga oss
att använda olagliga maskiner, som kan orsaka personskador?
Hej!
Det finns ett antal kassaregister på kassaregistermarknaden som tillverkarna
själva säger är anpassade och avsedda att användas av torg- och
marknadshandlare. Om tillverkarna säger att kassaregistren fungerar för torg-
och marknadshandlare så tvivlar inte Skatteverket på de uppgifterna.
Hej!
Hur ska vi hitta dessa godkända kassaregister, vi som vill försöka få detta att
fungera med kassaregister? Vilken tillverkare? Vem säljer?
Du har ju en dator som är uppkopplad mot internet. Om du
går in på sökmotorn "google" och skriver in olika sökord i
kombination som till exempel: kassaregister, mobilt kassaregister,
torghandel, marknadshandel, smartphone etc. Då kommer du få ett
antal träffar med kassaregister som är avsedda för torg- och
marknadshandel. Sedan är det bara att gå vidare och fråga de tillverkarna eller
leverantörerna. Du kan köpa kassaregister i butik eller över internet. Den
som söker skall finna.
Skatteverket kan inte rekomendera ett visst kassaregistermärke före något
annat på samma sätt som Trafikverket inte kan rekomendera ett visst bilmärke
före något annat märke för de som måste ha bil.
Varför tvivlar skatteverket på oss,
som är i verkligheten i kylan -35….-42 på Jokkmokks vintermarknad? Ni litar mer
på tillverkare av kassaregister som aldrig varit i Jokkmokk på vintern?
Skatteverket tvivlar inte på er. Dock är
det så att ni inte vet lika mycket om kassaregister som
kassaregistertillverkarna / kassaregisterleverantörerna. Sedan är det så att
lagstiftningen gäller hela året (365 dagar) och Jokkmokks marknad är under tre
dagar 2014. Om nu det är så kallt i Jokkmokk att det inte går att använda
kassaregister så får ni ta och hoppa över kassaregister de dagar det är för
kallt på den marknaden och dokumentera försäljningen på annat sätt. På övriga
marknader under året där det inte är så kallt används kassaregister.
Sedan är det så att viss försäljning sker inomhus också på
Jokkmokks marknad (enligt bilder på Jokkmokk marknads hemsida). De
försäljare som står inomhus och säljer ska naturligtvis ha
kassaregister.
Hej!
Om det nu bli så på Jokkmokks vintermarknad, att det är -20 och apparaten inte
fungerar…..måste man göra felanmälan till skatteverket?......
Felanmälan ska inte göras vid
tillfälliga strömavbrott eller tillfälliga fel som snart avhjälps.
Att ett kassaregister inte fungerar på grund av kyla kan inte sägas vara
tillfälligt för kylan kvarstår troligtvis under hela dagen. Då ska
kassaregistret felanmälas.
och vi fortsätter försäljningen
och skriver upp vad vi säljer…..går det bra med en block eller måste det vara
en kassabok?…..
Personligen anser jag det är
bäst att dokumentera i en inbunden kassabok. Då är det inga tveksamheter att
dokumentationen är komplett och att den förts löpande. Dokumenterar
du på lösa papper eller i ett enkelt block, kan Skatteverkets
kontrollanter tro att blad rivs ur blocket i efterhand.
Säljer nämligen godis från 3:- /st och
det blir ganska komplicerad att skriva upp hela tiden och vara utan vantar……så
min förhoppning är ju, att kassaregistret kommer att fungera, så jag slipper
frysa mina fingrar………dessutom är det bara en blyertspenna som fungerar ute i
kylan……så vitt jag vet är det inte godkänt att skriva med blyerts tex på ett
kvitto till en kund?.........
Ska vi slå in allt i kassaregistret efteråt?……
Blyertspenna är inte tillåtet att
dokumentera med. Skriften ska vara bestående. Det går att ha flera bläckpennor
och förvara dem i innerfickan nära kroppen, då ska det inte vara några problem.
Försäljningen ska inte registreras in i kassaregistret i efterhand.
Dokumentationen är räkenskapsmaterial och kan sammanfattas i en
kassarapport som ska in i bokföringen.
Hej!
Har en fråga
gällande kvitto och den nya kassaregisterlagen för marknadshandlare som träder
i kraft nästa år. När man som knalle jobbar på marknader och det är
mycket folk som står framför ens disk och handlar, så kommer det alltid folk
fram som vill handla en påse godis och räcker fram jämna pengar och springer i
väg. Vi slår pengarna i kassan, men kunden som ska ha kvittot är redan borta.
Hur ska vi göra då med kvittot för att slippa böter, om en kontrollant från
skatteverket är framför min disk?
Hej!
Du ska ta fram kvittot och räcka det åt kunden.
Har kunden gått, får du lite "teatraliskt" visa upp kvittot i luften,
så att du åtminstone försökte räcka kunden kvittot. Du ska inte behöva springa
efter kunden.
Att tyst bara riva av och kasta kvittot utan att ens titta åt kundens
håll (trots att du redan sett i ögonvrån att kunden gått iväg) är väl
kanske inte så bra. Kontrollanten ser kanske inte att du redan sett att kunden
gått iväg. Då kan det bli problem.
Detta problem har vi redan idag, att handlare sagt att kunden gick i väg
utan att invänta kvittot.
Ord står ju då mot ord. Skatteverkets tolkning vinner till 90 %.
Butikerna hade en
övergångstid innan man blev bötfälld. Vi knallar behöver lära oss att hantera
kassaregister mm. Har vi någon övergångstid? Vi försöker ju anpassa oss till de
nya regler, men kommer säkert att göra många fel. Får vi böter direkt eller?
Hej!
Förra gången (2009/2010) blev det en mjuk tillämpning på grund av att
"alla" var tvungna att skaffa certifierade kassaregister. Det
var små men också medelstora bolag som behövde bygga in kontrollenheter
typ C i redan befintliga kassaregistersystem. Samtidigt
var kontrollenheterna typ C (en kontrollenhet kunde hantera flera
kassaregister) framtagna så nära inpå lagstiftningens början att det
faktiskt var svårt att hinna med att installera och testa.
Nu vid årsskiftet är det "bara" torg- och marknadshandlare som
ska skaffa kassaregister. Torg- och marknadshandlare är oftast små bolag där
det oftast är ett kassaregister med en kontrollenhet typ A (en
kontrollenhet per kassaregister) där det inte behövs byggas in i det
befintliga kassaregistret då torg- och marknadshandlare inte hade ett
kassaregistersystem sedan tidigare. De är "bara" att köpa
ett certifierat kassaregister och börja använda det.
Så det är inte aktuellt med en mjuk tillämpning vid årsskiftet denna gång. Man
kan dock säga att den mjuka tillämpningen pågår redan nu, då lagen trädde
i kraft vid halvårsskiftet 2013 men ska tillämpas först vid
årsskiftet 2013/2014.
Bryter en verksamhet mot regelverket så är det grund för att ta ut avgift.
Sedan ska en prövning göras mot om det finns skäl för att befria från, eller
sätta ned avgiften.
Det är kontrollanten på plats som gör den bedömningen.
Hej!
Vilka kan/ska söka undantag för att inte använda kassaregister 2014?
Det är egentligen inga förändringar i
vilka verksamheter som kan få undantag.
En verksamhet kan få undantag;
· om behovet av ett tillförlitligt underlag
för skattekontrollen kan tillgodoses på något annat sätt än genom ett
certifierat kassaregister
· om en viss skyldighet är oskälig.
Om man
inte behöver använda kassaregister så ska man använda inbunden kassabok enligt
ett tidigare svar från er……..ska även utländska företag
använda kassabok?
Det är riktigt att om man inte
träffas av regelverket om kassaregister måste försäljningen dokumenteras på
annat sätt. Ett bra sätt att dokumentera försäljningen på är att notera löpande
i inbunden kassabok.
Om det utländska bolaget inte träffas av svenska regelverket om kassaregister
måste det företaget inte heller ha kassaregister i Sverige. Är bolaget
bokföringsskyldigt i Sverige gäller dock samma regler som för svenska bolag vad
gäller dokumentationen av intäkterna.
Ska även de
utländska kontrolleras, när ni kommer ut på marknader nästa år eller ska ni
hoppa över dem?
De bolag som inte har
kassaregister och som inte kan visa / förklara varför bolaget inte har kassaregister
kommer att följas upp och utredas vidare. Skatteverket har nu en chans att
uppmärksamma företagare som kanske annars inte hade uppmärksammats. Vad det
leder till är svårt att säga. Hur de olika kontrollanterna gör i de
enskilda fallen med de utländska företagen som påträffas är ju
svårt att spekulera om.
Med vänlig hälsning
Tomas Skelte